Thursday 7 November 2013

PERLU AMBIL TAHU : DEMAM DENGGI

Demam Denggi adalah satu wabak penyakit yang sedang hangat diperkatakan. Setiap tahun notifikasi demam dengki semakin meningkat dan begitu juga bilangan kematian disebabkan virus ini.

Demam denggi adalah disebabkan oleh virus denggi. virus ini dibawa oleh nyamuk Aedes. apabila nyamuk ini menggigit/menghisap darah manusia dan virus akan dipindahkan ke dalam badan manusia.



Pesakit akan mula mengalami simptom selepas 4-7 hari mendapat jangkitan virus denggi (incubation period).

Demam denggi boleh dibahagikan kepada 3 fasa :

1. Fasa Demam
2. Fasa kritikal
3. Fasa pemulihan

Fasa Demam

Fasa ini biasanya meliputi hari pertama hingga hari ke-2 demam
Biasanya pesakit akan mengalami
   1. Demam tinggi - biasanya suhu lebih daripada 38.5
   2. Sakit di belakang mata (retro-orbital pain)
   3. Sakit kepala
   4. Sakit sendi
   5. Sakit otot
   6. loya
   7. Muntah
   8. kulit kemerah-merahan
* jika dilakukan ujian darah - full blood count (FBC). Pada peringkat ini bilangan sel darah putih (White blood cells -WBC ) akan rendah.

Fasa Kritikal

Fasa ini meliputi hari ke-3 hingga ke-5 demam. ketika ini biasanya suhu badan kembali normal bagaimanapun keadaan pesakit masih tidak sihat dan bertambah lemah. pesakit boleh mengalami keadaan seperti berikut :
    1. resah
    2. Kulit menjadi sejuk dan lesu
    3. Muntah yang teruk
    4. Tidak bermaya
    5. sakit perut yang kuat
    6. pendarahan. contoh : hidung berdarah, gusi berdarah, kencing berdarah, 'period' yang banyak bagi               kaum hawa.
jika tidak bernasib baik pada ketika ini pesakit boleh koma atau meninggal dunia.
Biasanya fasa kritikal ini berlarutan sehingga 24-48 jam sahaja.

*jika ujian darah dijalankan, bilangan platlet akan rendah pada fasa ini.

Fasa Pemulihan

Ketika fasa ini keadaan pesakit adalah sedang pulih. Tiada demam, muntah atau sakit perut. pesakit mula selera makan dan badan berasa lebih kuat. bagaimanapun pesakit boleh mengalami beberapa tanda yang tidak berbahaya iaitu :
           1. kulit menjadi ruam ( 'isles of white in the sea of red')
           2. kulit berasa gatal


                              'isles of white in the sea of red


Penting bagi kita mengenalpasti ciri-ciri demam denggi. jika dapat dikesan lebih awal, rawatan yang sepatutnya lebih cepat dapat diberikan dan mungkin boleh menyelamat nyawa seseorang.

Soalan-soalan lazim

Denggi tiada rawatan?

Ya, malang sekali sehingga kini tiada ubat(anti-virus) atau vaksin yang dapat membunuh virus denggi. Jika pesakit dimasukkan ke dalam hospital rawatan sokongan akan diberikan seperti menambah air dalam badan, menambah paltlet jika berlaku pendarahan, bantuan oksigen dan pemerhatian yang rapi. badan kita akan melawan dan menghasilkan antibodi dengan sendiri bagi membunuh virus ini. bagaimanapun semasa proses penghasilan antibodi, keadaan pesakit boleh menjadi kritikal disebabkan tindakbalas badan kepada virus ini.

Mengapa ada pesakit denggi tidak dimasukkan ke dalam hospital?

Bagi pesakit yang dijangkiti virus denggi tetapi tidak mempunyai tanda-tanda yang berbahaya seperti muntah-muntah yang teruk, tiada risiko pendarahan, tekanan darah normal dan ujian darah sedikit abnormal (contohnya: sel darah putih rendah sedikit tetapi keputusan lain normal). pesakit ini juga secara logistik tinggal berdekatan dengan hospital, ada penjaga yang boleh memerhatikan pesakit dirumah dan mempunyai kenderaan untuk datang semula ke hospital jika perlu. Maka pesakit seperti ini tidak perlu dimasukkan kedalam wad. tetapi pesakit perlu datang ke hospital setiap hari untuk menjalani pemeriksaan fizikal dan ujian darah.

P/S :
1. Cegah denggi dengan musnahkan tempat pembiakan nyamuk.
2. Segera dapatkan rawatan jika anda mempunyai tanda-tanda awal demam denggi.







7 comments:

  1. Perkongsian yang bagus ;))

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas pencerahan yg di berikan..

    ReplyDelete
  3. TERIMA kasih atas perkongsian kerana suami says baru discharged dari icu sebab "denggi leaking" yang amat berbahaya. Sekarang Dalam fasa pemulihan tetapi ada tanda kulitnya gatal(tetapi tiara rashes) seperti yang dinyatakan di atas. Pemeriksaan darah akan dijalankan lagi Di hospital selepas dua hari nanti.

    ReplyDelete
  4. Typo :
    Suami *saya
    Tiada* rashes

    ReplyDelete
  5. Selamat pagi..sya mau tya.. Ibu saya baru sembuh dari denggi.. Tapi sekarang kalau ibu saya makan banyak.. Akan muntah.. Apa yang perlu kami lakukan?

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum doc.. Sy nak tanya suami sy baru shja dimasukkan wad kerana demam denggi skrg dalam wad HDW.. Skrg dkm fass kr 2 kritikal. Katenya doktor sel darah kuning nya sgt sikit.. Boleh tahu kenapa? Mmg suami sy skrg sgt2 lemah lesu tiada selera makan platlet terlalu rrndah. Minta pencerahan ye.

    ReplyDelete
  7. Berapa lama rashes akn pulih setelah demam denggi . Bahaya tak ketika fasa ini.

    ReplyDelete